5 vinkkiä edullisempaan ruokalaskuun

7/28/2017

Kuten arvata saattaa, uuden ja innostavan arjen myötä, on syksyllä taas syytä miettiä kuluttamista hurjan paljon kriittisemmin. Se, mistä on helpoin nipistää, on ruokakulut. Omilla valinnoilla pystyy onneksi tekemään aika isoja muutoksia siihen, miten paljon rahaa ruokaan kuluu. 


Tässä omia hyväksi todettuja tapoja käyttää ruokakaupassa hieman vähemmän valuuttaa:

5 vinkkiä pienempään ruokalaskuun

1. Leivän tekeminen itse

Kolme sanaa: Tee leipä itse! Toden totta, ei ole tuoreen leivän voittanutta, mutta maun ja tuoreuden lisäksi itse tehdyllä leivällä on iso plussa siinä, miten paljon edullisempaa se on omin kätösin leivottuna. Leivän tekeminen ei sinänsä ole työlästä tai aikaa vievää, mutta toki se vaatii hieman viitseliäisyyttä. 

Ajatuksena tuntuisi varmasti helpommalta ja nopeammalta kipaista hakemaan leipäpussi kaupasta, mutta tosiasiassa nopeammin teet jopa itse. Leipätaikinan tekeminen on aika iisi homma, ja jauhoja vaihtelemalla saat aika kivasti erilaisia variaatioita vaikka siitä luottoreseptistäkin.

Reseptivinkkejä leipäleipuriksi haluaville:

Kaikista pahimpaan ja kiireisimpään aamu- tai iltapalatarpeeseen meillä harrastetaan Googlettelua hakutermillä "mamma rimpuilee sämpylät". Lauran blogista löytyvä ohje on vain yksinkertaisesti nopea. Sämpylätaikina, johon hiivan sijasta laitetaan leivinjauhetta. Toimiva ja meillä sellainen ns. perusvarma.

Jos ei huvita pyöritellä sämpylöitä voikin tehdä usean sämpylän sijasta vaikka yhden ison leivän. Hellapoliisin Helppo kauraleipä on todella pienitöinen, eikä vaadi taikinan vaivaamista käsin. Itse välttelen eläinkunnan tuotteita omissa leipomuksissani, joten olen kananmunan sijaan laittanutkin vain pienen määrän rypsiöljyä.

Perinteisesti (kolme joulua putkeen) olen myös kunnostautunut kerran tai kaksi vuodessa tekemällä itse Saaristolaisleipää. Pakko sanoa, että tuolla linkistäkin löytyvällä Marttojen ohjeella tulee vain yksinkertaisesti paras Saaristolaisleipä, jota olen itse syönyt, niinku ever! 


Ja pakko se nyt on todeta, että onhan itse tehty leipä aina oikea elämys. Meidän perheessä tuore leipä on tällä hetkellä kenties se suosituin herkku, jota keittiöstä löytyy.

2. Tee ruokalista koko viikolle

Suunnittele etukäteen, mitä syöt(te). Kukaan ei pakota pitäytymään suunnitellussa ruokalistassa, mutta kauppaostoksien tekoa se helpottaa ääreisen paljon. Hyvin suunniteltu on myös puoliksi tehty. Kun kotoa löytyy aina jo valmiiksi tarvittavat ainekset, on ruoanlaittokin nopeaa ja melkoisen vaivatonta. Ruokalistan suunnitteleminen auttaa myös siinä, että pystyt rakentamaan monipuolisempaa ruokavaliota.

3. Käy kaupassa vain ostoslistan kanssa - älä poikkea polulta

Älä mene kauppaan ilman ostoslistaa. Kerää listaa vaikka jääkaapin oveen tai puhelimen muistiinpanoihin. Lisää loppuneet tuotteet listaan, ja käy kerran tai ihan maksimissaan kahdesti viikossa täydentämässä kaappien varastot. 

Kauppalistan kirjoittamiseen tarvitset tietenkin sitä viikon ruokalistaa, jonka edellisessä kohdassa suunnittelit. Tarkista kaapeista, mitä ruoka-aineita täytyy ostaa jokaista ruokaa varten. Mieti myös ruokien ja ruoka-aineiden säilyvyyttä ja tarkista kaupassa aina parasta ennen ja viimeiset myyntipäivät.

Kun olet kaupassa, muista noudattaa ostoslistaa. Mitä useammin ostat listan ulkopuolisia asioita, sitä todennäköisemmin ne ovat tarpeettomia. Käytä kotona riittävästi aikaa ostoslistan suunnitteluun. Taas kerran: hyvin suunniteltu on puol....

4. Tee isoja ruokamääriä ja hanki pakastin, ellei sinulla sellaista ole

Ruoka kannattaa tehdä isommissa satseissa. Ensinnäkin siksi, että siten se on edullisempaa. Mutta myös siksi, että se säästää sinulta vaivaa. Hernekeitot ja makaronilaatikot säilyvät hyvin, kun laitat ne pakastimeen. Säästyt täten myös neljättä päivää samaa ruokaa -painajaiselta. Seuraavan viikon ruokalistaa on mukava suunnitella, kun voi hyödyntää aiemmalla viikolla pakastettuja ruokia. 

Huom. Jos haluat kokkailla joka päivä, sekin on sallittua. Itsehän en varsinaisesti jaksa. Kiireisen tai väsähtäneen päivän pelastus on pakkasesta löytyvä hernekeittorasia, jonka voi vain lämmittää kattilassa, nestettä hieman lisäten.

5. Aloita herkkulakko

Tää on se pahin. Tiedän. Sori. Mut niinhän se vain on, että meillä (tai ei kaikilla, mutta meillä eräillä...) menee yllättävän helposti aika paljonkin rahaa ihan vain herkkuihin. Herkuiksi lasken nyt ihan kaikki makeiset, kakut, makeat leipomukset, jäätelön, suklaan, sipsit. Jopa alkoholia ja mehua voisi ajatella herkkuina. 

Toisilla toimii karkkipäivä kerran viikkoon. Toisilla hetkellinen totaalilakko taas auttaa vähentämään normaalikulutusta siedettävään rajaan. Valitse se tapa, joka toimii sulle, aseta vaikka ihan oma PIENI herkkubudjetti joka viikolle. Pääasia kuitenkin olisi, että korvaisit herkuttelua ihan oikealla ja terveellisemmällä ruoalla.

Onnea matkaan!

Näillä vinkeillä pääset jo melko pitkälle. Tietenkin kaupoissa kannattaa lisäksi tehdä hintavertailua, seurata satokausikalenteria ja ostaa sesongissa olevia tuotteita. Kriittisyyttä kannattaa harjoittaa myös siinä mielessä, että omat mieliteot ja tottumukset kannattaa käydä läpi ja punnita ne oman kulutuksen suurimmat menoerät ja miettiä niiden tarpeellisuus.

Niin ihania kuin Foodora ja Wolt sekä muut ravintolaruoan kotiinkuljetuspalvelut ovatkin, ovat ne myös melkoisia hintasyöppöjä, siinä missä ihan ravintolassa paikan päällä syöminenkin tietenkin on. Pyri siis tekemään ruoka aina itse ja herkuttele harvemmin ravintolaruoalla (tämäkin on helpommin sanottu kuin tehty..).

Toisaalta, kannattaa muistaa, että kaikessa ei kannata tai tarvitse pihistellä. Joskus on ihan ok retkahtaa irtokarkkihyllyllä. Ja joskus on tosi jees käydä ulkona syömässä. Kunhan ne eivät tapahdu useita kertoja viikossa...

Tuleeko teille mieleen muita helppoja ja hyviksi todettuja vinkkejä, joista on apua kuukausittaisen ruokalaskun pienentämiseen?

Voisit tykätä myös näistä

3 kommenttia

  1. Kauppakassi-palvelun käyttö on meillä säästänyt pitkän pennin. Kaupassa käyminen netin kautta on mielenkiintoista ja omaa rahan kulutusta voit seurata reaaliajassa eikä tule tehtyä herätäostoksia. Samalla voi ostaa isompia satseja sillä ostokset kannetaan suoraan takaluukkuun.

    VastaaPoista
  2. Meillä on auttanut "perustarpeiston" ylläpito. Aika pitkään pystytään olemaan käymättä kaupassa, kun kaapissa on esim. runsaasti tomaattimurskaa, papuja, herneitä, linssejä, kookosmaitoa, couscousia, hiutaleita, ryynejä, jauhoja yms.

    Olen myös laittanut pakastimeen sellaisia raaka-aineita, jotka olisivat menneet muuten roskikseen (esim. jos reseptissä käsketään laittaa taikinaan 1 tl sitruunamehua, olen puristanut koko sitruunan ja pakastanut lopun sitruunamehun jääpalamuoteissa) tai ovat siinä ja siinä, säilyvätkö ne enää huoneenlämmössä kauaa (torilta ostetut hyvin kypsyneety hedelmät, joista voi myöhemmin surauttaa nopean smoothien).

    Omasta mielestäni halvalla syöminen ei tarkoita epäterveellistä tai köyhää ruokavaliota. Kaupat ja torit ovat täynnä halpoja ja ravitsevia raaka-aineita ja omalla viitseliäisyydellä pötkii jo aika pitkälle.

    VastaaPoista
  3. Ei ole tuoreen leivän voittanutta! <3 Hyviä vinkkejä kyllä. Olen aina inhonnut leipomista, mutta kun töissä olen joutunut tekemään joka aamu leipätaikinan itse, on kynnys leipomiseen madaltunut olemattomaksi! :) Toisin sanoen meilläkin syödään oikeastaan vain itse tehtyä leipää. Leivon noin kerran viikossa litran tai puolentoista taikinan josta teen isompia leipiä, jotka taasen puolitan ja laitan tuoreena pakkaseen. Sieltä on helppo ottaa tarvittaessa ja leipä pysyy ihanan pehmeänä!

    VastaaPoista

Instagram